Even voor jou

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Blog

Uitnodiging 1: Hold your horses bij elke nieuwe impuls

Geplaatst op 10 oktober, 2018 om 3:15

Onderstaand een 'uitnodiging' om je bewustzijn te verruimen, een cadeautje voor lichaam en geest. Onder de diverse uitnodigingen van Even voor jou zijn een aantal oefeningen om bijvoorbeeld jouw gewoontepatroon in een dag waar te nemen of om een staat van bewustzijn te activeren.


Deze uitnodigingen gaan er niet over om je gewoontepatroon te veranderen, al helemaal niet in termen van ‘dit is goed en dat is beter’. Het gaat erom om jezelf waar te nemen in hoe je van binnen reageert op de uitnodiging om jouw bewustzijn te verruimen. En wat jouw reactie ook is, dat is oké. Je komt daardoor weer wat meer over jezelf te weten!


Ook zijn de uitnodigingen op zichzelf een 'aandachtstraining' in de zin van... herinner jij je de uitnodiging überhaupt nog gedurende de dag? Of ga je zo op in de beweging van de dag dat je het helemaal vergeet? Zowel het vergeten als het herinneren zijn wederom oké, just notice! :-)




Uitnodiging 1: Hold your horses bij elke nieuwe impuls

Bij elke fysieke handeling van vandaag die ontstaat uit een impuls van ‘dat ga ik nu doen’ wil ik je uitnodigen om 1,5 minuut te wachten voordat je jouw impuls gaat volgen. Je hebt vaak niet in de gaten hoe snel jij jouw impuls volgt, je doet het gewoon – ineens loop je naar de wastafel, ineens loop je met je boodschappen tas naar de supermarkt, ineens ga je je aankleden, ineens zit je met je gedachten helemaal in dat ene 'verhaal' en pak je de telefoon etc. Tijdens deze 1,5 minuut waarbij je niet direct reageert op jouw impuls en even met alles stopt wat je aan het doen bent, richt je je aandacht op je ademhaling: volg de stroom van de koele lucht die naar binnen komt (door je neus) en de iets warmere lucht die naar buiten gaat (eventueel door je mond). Misschien gaan je gedachten tussendoor naar andere onderwerpen, niet erg! Gewoon waarnemen en jouw aandacht weer opnieuw terugbrengen naar je ademhaling.

Probeer minstens 5 impulsen per dag met deze 1,5 minuut zo te ‘vertragen’ en ervaar hoe jij daarop reageert.
Verandert jouw ervaring van de 1,5 minuut gedurende de dag? Heb je er moeite mee of gaat het juist vanzelf? 

Praktische tip: zet een timer aan zodat je echt even je aandacht naar je ademhaling kunt brengen en niet op de tijd hoeft te letten.


Ik ben benieuwd naar je ervaring als je jouw impuls-paarden even inhoudt!


Hartelijke groet,

Esther Nederpelt



CategorieŽn: Geen

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties